מכון עתים פרשת קרח
תפריט מרכזי - עתים123
ברוכים הבאים אל פרשת קרח
הפרשה נמצאת בספר במדבר מפרק טז' פסוק א' עד פרק יח' פסוק לב'
הפרשה מתחילה במילים:
וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן.
תקציר הפרשה

ארבעים שנה נדדו בני ישראל במדבר, חוויות רבות עברו על עם ישראל באותן שנים, וסיפור עלילות שנים אלו ממלא לנו ארבעה מחמשת חומשי התורה. אולם מעקב אחר ארבעים השנה מגלה תופעה מוזרה: שנת הנדודים הראשונה פרוסה על פני שניים וחצי חומשים, לשנת הנדודים האחרונה מוקדשים מחצית מספר במדבר וכל ספר דברים ואילו ל- 38 השנים האמצעיות מוקדשת רק פרשה אחת, פרשת קרח!

איננו יודעים אם סיפור פרשתנו התרחש בתחילת 38 השנים או בסוף התקופה, כל שידוע לנו הוא שסיפור זה הוא היחידי המתאר את 38 השנים. בפרשתנו מתואר מאבק על הנהגת העם. קבוצות שונות חברו יחדיו וניסו להדיח את משה מהנהגת העם ולתפוס את השלטון תחתיו.

מי ומי במורדים? לשלוש קבוצות השתייכו משתתפי המרד:
1) מנהיג המרד, בן לשבט לוי – קרח.
2) כמה ממנהיגי שבט ראובן - דתן, אבירם ואון בן פלת.
3) 250 איש מחשובי בני ישראל.

ומה הם רצו ממשה? מדוע החליטו למרוד במנהיג שהוציא את העם ממצרים? "כל העדה כולם קדושים" הם הטיחו במשה, כולנו יהודים כולנו קדושים אז מדוע נבחרו לווים וכהנים מקרב שבט לוי לעסוק בעבודות המשכן ולהיות מובדלים משאר העם? כל העם יכולים להיות במעמד של כוהנים! "משה, נכשלת בתפקידך!" המשיכו בטענותיהם כלפיו, "הבטחת לקחת אותנו לארץ זבת חלב ודבש ובמקום זה אנחנו תקועים פה במדבר החם! לכן, הגיע הזמן שתתפטר מתפקידך".

משה מגיב לטענה הראשונה ומבקש לערוך ניסוי שיוכיח עם מי הצדק, כל אחד מחבורתו של קרח יביא את המחתה שלו (כלי מתכת להוצאת פחמים ולטיפול באש) וכך יעשו גם משה ואהרון. בבוקר, יסמן ה' באיזו מחתה הוא בחר וכך יוכיח את מי הוא מעדיף. הבוקר הגדול מגיע ועדת קרח ומחתות בידיה מתייצבים בפתח אוהל מועד. מולם מתייצבים משה ואהרון, וכל עם ישראל עומד וצופה.

אלא שה' משנה את חוקי המשחק ובמקום להצביע מיהו הנבחר מודיע למשה שהוא רוצה להעלים את בני ישראל כולם ולהשאיר רק את משה ואהרון. משה ואהרון יוצאים נגד העונש מפני שהוא מכוון כלפי העם כולו במקום קבוצת המורדים הקטנה וה' מקבל את דעתם. פתאום פותחת האדמה את פיה ובולעת את קרח, הקבוצה שהצטרפה אליו, בני משפחותיהם ורכושם. הצופים במחזה נבהלים ובורחים מפחד שהאדמה תבלע גם אותם.

כך מסתיים לו מרד עדת קרח, אך משה ואהרון אינם יכולים להיות בטוחים בהנהגתם. תוצאותיו הקשות של המרד – הריגת כל מתנגדי משה ואהרון מעלה זעם רב בקרב העם, אותו הם מפנים כלפי משה ואהרון. בשלב זה שוב מתערב ה' והפעם הוא מחליט לסיים באופן סופי את תלונות בני ישראל על בחירת משה ואהרון למנהיגים ועורך ניסוי מסוג חדש: כל שבט מתבקש להביא מקל המכונה "מטה". שנים עשר המטות יונחו במשכן למשך לילה שלם ובבוקר יפרח אחד המקלות ויסמן מיהו השבט הנבחר. בבוקר מתגלה המטה של שבט לוי כשהוא פורח והמסקנה גלויה וברורה.

פרשתנו מסתיימת בפירוט מתנות הכוהנים, המתנות שבני ישראל מצווים להעלות לכוהנים והלויים מן הקרבנות ומהתוצרת החקלאית.

כתיבת דרשה

ב-מדריך לכתיבת דרשה תמצאו מידע שימושי על מבנה הדרשה ותהליך כתיבתה.

ב-מאגר הדרשות תוכלו למצוא מגוון דרשות שכתבו תלמידים בשנים קודמות, ויכולות לתת לכם השראה.

והנה כמה רעיונות מעניינים לכתיבת דרשות על פרשת קרח:

קנאה

טענותיהם של קורח ועדתו נשמעות הגיוניות בהחלט, העובדה שבני ישראל נודדים במדבר ולא נכנסים לארץ היא אכן כישלון של העם ועל משה מוטלת האחריות לכך בתור המנהיג. גם נושא השוויון בין כל חלקי העם נשמע הגיוני. אם כן מדוע נענשו בצורה כה חמורה?

אולי הבעיה אינה מה שאמרו אלא איך שאמרו, אולי הקנאה במשה ואהרון היא הבעייתית. בדרשתכם תוכלו לעסוק בקנאה, בעונשם של קורח ועדתו שחמדו לעצמם את תפקידו של משה. האם הקנאה היא תמיד שלילית ? (מכירים את המשפט "קנאת סופרים תרבה חכמה"?). ניתן לשלב מקרים מניסיונכם האישי.

מי רוצה להיות מנהיג?

מהן התכונות הנדרשות ממנהיג? מי מתאים להנהיג ומי לא? שאלות אלו מטרידות את האנושות זמן רב וכנראה שימשיכו להטריד גם בעתיד. בפרשתנו אנו נפגשים בויכוח על הנהגת העם, וזו הזדמנות לבחון כמה מתכונותיו של המנהיג המפורסם- משה.

דאגה לעם – (פרק טז' פסוקים כ' – כג') ה' רוצה להשמיד את העם שמתלונן ומורד במשה ומשה מגלה גדלות נפש, ולמרות שפגעו בו משכנע את ה' לא להעניש את העם.

נקיון כפיים – (פרק טז' פסוק פסוק טו') משה משכנע את ה' להקשיב לו ולא לעדת קורח בטיעון שמעולם, לאורך כל שנותיו הארוכות כמנהיג לא קיבל שום טובת הנאה מאיש ולכן מגיע עונש למי שמטיל ספק בכשירותו להנהיג.

הנהגה כעול או הנהגה כהנאה וכבוד – בימינו ישנם הרוצים להיות מנהיגים בגלל הכבוד וההנאה הנלווים לתפקיד, האם זהו גם המניע של משה? ומה בנוגע לקורח?

אלו עוד תכונות לדעתכם חשוב שיהיו למנהיג? האם אתם מכירים מנהיג שהיו לו תכונות אלו? האם ישנם תחומים בהם אתם מנהיגים את חבריכם? האם יש לכם שאיפות להיות מנהיגים בתחומים מסויימים?

על קסמים וויכוחים

תארו לכם שלמישהו ישנה טענה כנגדכם. איך תענו לו ואיך תפעלו?

בואו נניח לרגע שהאדם שכועס עליכם הוא ילד כבן שלוש וחצי. האם תענו לו בדיוק כפי שהייתם עונים לחבר כועס בן גילכם? נדמיין לרגע שבן השלוש וחצי כועס מאוד. הוא רוקע ברגליו ומתחיל לבכות. באותו רגע אתם נזכרים בקסם שלמדתם בחוג קסמים ומפעילים את קסמכם על הכעסן הצעיר. ישנו סיכוי רב שתוך דקות ספורות הוא ישבה בקסמכם, יפער עיניים גדולות ויחייך מבעד לדמעות. הקסם פעל עליו את פעולתו.

לעומת זאת, בויכוח קשה עם חבריכם לגיל לא מומלץ להשתמש בשיטה הזו. אולי הקסם ימצא חן בעיניהם אבל הם יתקשו להבין את הקשר בין הויכוח לבין מענה בצורת קסם. קשה להסיח את דעתם וצריך לענות להם בתשובות ענייניות. הגיל עושה את שלו.

בפרשת "קרח" אלוהים בוחר לענות לבני ישראל בשיטת הקסמים: הוא מעוניין להעלות אש במחתה הנבחרת ומצליח לגרום למטה מעץ לפרוח בן לילה. כנראה שה' מתרשם מהתנהגותם של בני ישראל שדווקא הקסמים יצליחו לשכנע אותם והוא בוחר בשילוב של עונשים קשים ומופעי קסמים.

מדוע לדעתכם בוחר ה' בשיטה זו? האם נראה לכם שבני ישראל אכן השתכנעו? נסו לנסח תשובה עניינית שהייתה משכנעת את בני ישראל. האם אתם מוצאים קשר בין שיטות ההוכחה השונות לבין מעמדכם כבוגרים?

תרבות

לפניכם מספר יצירות תרבותיות העוסקות בפרשה. תוכלו לצטט מהשירים ולשלב קטעים מהם בתוך הדרשה שלכם או להוסיף את התמונות כחלק מן העיצוב.

שילובן של יצירות אמנות בדרשתכם מעשיר אותה, מעלה את העניין בקרב המאזינים ויוצר קשר רגשי וחוויתי של כל אחד ואחת עם הנושאים בהם עוסקת הפרשה.

שיר השירים
העשרה

כאן תוכלו ללמוד על נושאים נוספים הקשורים לפרשת השבוע שלכם ולעשות את הקישור לעולם המושגים שלכם וחיי היום יום שלכם.

מומלץ לשלב אותם בדרשה שלכם ולהעשיר גם את המאזינים לדרשה.

רגע של עברית

עשיר כקורח
באנגלית מכנים אדם עשיר "רוקפלר", על-שם גו'ן ד. רוקפלר שצבר כסף רב מעסקי נפט ובעברית משתמשים ב "רוטשילד" על-שם הברון רוטשילד. בעברית קיים ביטויי נוסף לתיאור אדם עשיר - "עשיר כקורח". זאת, למרות שאין תיאור בתורה של קורח כאדם עשיר. בתלמוד הבבלי (פסחים, קי"ט, א') מתארים את קורח כאדם עשיר (ושלילי!).

מכאן הביטוי "עשיר כקורח".

הפטרה

נושא ההפטרה

עיקר סיפור ההפטרה הוא תוכחת שמואל לעם על בקשתם להמליך על עצמם מלך.

הקשר לפרשה

הקשר לפרשה הוא העיסוק המשותף בערעור על ההנהגה הקיימת: בפרשה-קורח ועדתו על משה ואהרן. בהפטרה- העם על שמואל ובניו. בהפטרה, עושה שמואל שימוש בלשון דומה לזו של משה. משה: "וַיִּחַר לְמֹשֶׁה, מְאֹד, וַיֹּאמֶר אֶל-ה', אַל-תֵּפֶן אֶל-מִנְחָתָם; לֹא חֲמוֹר אֶחָד מֵהֶם, נָשָׂאתִי, וְלֹא הֲרֵעֹתִי, אֶת-אַחַד מֵהֶם" ושמואל: "הִנְנִי עֲנוּ בִי נֶגֶד ה' וְנֶגֶד מְשִׁיחוֹ, אֶת-שׁוֹר מִי לָקַחְתִּי וַחֲמוֹר מִי לָקַחְתִּי וְאֶת-מִי עָשַׁקְתִּי אֶת-מִי רַצּוֹתִי, וּמִיַּד-מִי לָקַחְתִּי כֹפֶר, וְאַעְלִים עֵינַי בּוֹ; וְאָשִׁיב לָכֶם".

Copyright © 2008 Machon Itim - The Jewish Life Information Center. All rights reserved. Concept by
מפת האתרתנאי שימוש והצהרת פרטיות